Paleta de culori CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, BlacK), utilizata in tiparul offset la 90% din comenzi este potrivita pentru reproducerea fotografiilor si desenelor color, pe cand culorile speciale, Pantone sunt utilizate cand aveti de obtinut o nuanta precisa dintr-o anumita culoare, pe care sa o puteti reproduce idendic in mai multe locuri in cadrul aceleiasi lucrari sau mai multor lucrari; practic, culoarea Pantone va aparea mereu la fel, fara variatiile de nuanta nedorite pe care amestecul celor patru culori CMYK nu le poate evita in multe cazuri.
In CMYK, o anumita nuanta este obtinuta prin suprapuneri de rastere cu diverse valori procentuale, din cele 4 culori de baza, cyan, magenta, galben si negru. Este mai greu sa controlezi valorile a 4 culori combinate (CMYK) decat o singura culoare. Ca un atu suplimentar, gama Pantone este cu mult mai bogata coloristic decat gama CMYK.
Identitatea grafica a unui brand este, in general, reglementata intr-un manual, in care se specifica precis culoarea fiecarui element grafic din compozitia logo-ului. Culorile sunt definite in primul rand in registrul coloristic Pantone (cu care se imprima de regula cartile de vizita, colile cu antet, plicurile si bloc notesurile), apoi sunt specificate echivalentele in registrul CMYK. De multe ori sunt diferente cromatice vizibile, in anumite situatii chiar greu de acceptat, intre nuantele Pantone si echivalentul lor in CMYK. Acest aspect este pus in evidenta si de mostrarele pe care firma Pantone le-a editat.
Atentie la pregatirea fiserelor, care nu trebuie sa contina elemente grafice sau fotografii in gama de culori RGB! Toate tiparele folosesc cerneluri CMYK sau Pantone, nu RGB. Numai monitoarele folosesc sistemul RGB, pentru reproducerea culorilor, si aparatele fotografice digitale si scanerele, pentru captarea imaginilor in culori.
Se mai recurge la culorile Pantone si atunci cand vreti sa tipariti intr-una una sau doua culori fixe, fiind mai putin costisitor sa folositi doua culori Pantone in loc de patru (CMYK). In general, cand aveti de imprimat brosuri si cataloage policrome, care contin atat reproduceri de imagini color (fotografii, grafice, desene), cat si elemente grafice de identitate a firmei (sigle, marcaje repetitive, titluri in culorile siglei etc.) este bine sa analizati posibilitatea tiparirii in CMYK + culori Pantone la costuri ceva mai ridicate dar cu efect mai puternic. A tipari doar in CMYK la costuri mai mici, convertind culorile siglei, inseamna asumarea unor riscuri, cum ar fi culori ceva mai terne in anumite situatii sau mici variatii de nuanta.
Practica, insa, demonstreaza ca de multe ori se recurge la varianta exclusiv a culorilor de baza CMYK din mai multe motive. Inainte sa luati aceste decizii, este bine sa ne consultati, pentru ca solutiile sunt diferite, de la caz la caz, in functie de mai multi factori care trebuie avuti in vedere.
Cand aveti de tiparit imagini alb-negru intr-un catalog pretentios, este bine sa aveti in vedere ca aceste fotografii sa fie reproduse prin duotone sau policromie (CMYK), pentru a capata o profunzime si reda bogatia tonurilor de gri sau pentru a avea posibilitatea de a vira usor de la un gri neutru catre un gri sepia sau catre o alta nuanta dorita. Evident ca varianta duotone este mai economica decat cea CMYK, cu exceptia cazului in care, pe langa imagini alb-negru, mai aveti si imagini color de reprodus. Duotone este o combinatie de doua culori Pantone, una deschisa si alta foarte inchisa, eventual chiar negru. Fiecare din cele doua culori si amestecul lor vor adauga paletei alb-negru clasice multe tonuri, in special in zona light (1-10%) si dark (90-100%), permitand sa se realizeze treceri mai fine intre intensitati apropiate.